Kā mācīties no eksperta
Esmu vairākkārt dzirdējusi no dažādiem cilvēkiem dažādos uzņēmumos par ļoti augstas klases speciālistiem šādu atsauksmi: "Viņš/viņa ir, nenoliedzami, unikāls/a experts/te savā jomā, bet, diemžēl, neprot nodot savas prasmes kolēģiem un tādēļ kļūst neaizvietojami, kas uzņēmumam nav izdevīgi, un rada lieku stresu visiem".
Vakar fasilitēju gada pārrunas tieši ar vienu unikālu speciālistu, par kuru varētu arī pateikt, ka viņš neprot nodot zināšanas kolēģiem. Pārrunās aktualizējās tēma par situāciju, kad tikai šis cilvēks uzņēmumā var izdarīt noteiktas lietas, un ja viņa nav, tad var iestāties haoss.
Vadītājs: - D., tev ir unikālas zināšanas un uzņēmums tās ļoti novērtē. Tomēr, mēs atrodamies nemitigā stresā, jo saprotam, ka tās ir tikai tev. Neviens cilvēks šajā uzņēmumā nevar tevi aizvietot. Neviens pat nenojauš, ar kādiem datiem un metodēm tu panāc tādu rezultātu. Kad tu aizej atvaļinājumā, mēs lūdzam Dievu, lai nekas nenotiktu, un, ja kas, nedod Dievs, notiks, lai mēs tevi varētu dabūt rokās.
D.: - Nu jā. Es neesmu skolotājs.
Fasilitators: - D., vai pareizi saprotu, ka tev ir unikālas zināšanas, bet nav metodes, kā nodot savas zināšanas kolēģiem, jo tu neesi skolotājs?
D.: - Precīzi! Es nezinu, ko viņi nezin. Es pieņemu, ka šajā uzņēmumā strādā profesionāļi un, tāpēc, domāju, ka viņi saprot. Izrādās, nē. Bet, kā es varu uzminēt, ko tieši viņi nezina un kurā līmenī? Man jau arī par visu atbildēt vienam pašam ir nogurdinoši, bet, labāk ātri izdaru visu pats, nekā mēģinu noskaidrot, ko kolēģi zina un ko nezina. Tas aizņem laiku.
Fasilitators: - Izklausās pēc apgburtā loka: kolēģiem vajag tavas zināšanas un tās tev ir, bet tev nav skaidrības, ko tieši viņi nezina un metodes, kā nodot viņiem tās zināšas. Un dažreiz, tas tev ir arī nogurdinoši.
D.: - Precīzi!
Fasilitators: - Ja es būtu tavs kolēģis, kurš ļoti vēlētos no tevis apgūt kādu no tavām unikālajām metodēm, kā es to varētu darīt?
D.: - Turi acis un ausis vaļā un esi man blakus,vēro, kad es daru. Un jautā, ko es daru tik reizes, kamēr sapratīsi un varēsi atkārtot.
Vadītāja: - Es tikko sapratu, ka es no tevis tieši tā arī mācijos pagājušajā gadā! Pusgadu biju tev blakus un tu vienmēr man visu izskaidroji procesa laikā tik reizes, cik pajautāju, līdz sapratu!
Augstas klases speciālistam, ekspertam, nav jābūt skolotājam. Forši, ja viņam, viņai ir pedagoģiskais talants, bet ir ok, ja nav. Ne visiem ir jābūt skolotājiem!
Prasme būt māceklim, tā gan noderētu visiem! Mācoties no augstas klases speciālistiem ir jāiemācās būt māceklim. Nevis gaidīt, kad specālists 'mācīs' tevi, kā pareizi darīt lietas, bet būt blakus, vērot un jautāt tad, kad nav skaidrs, tik reizes, cik tas ir nepieciešams.
Paldies, ekspert, par mācību! Paņemu ar pateicību.